dinsdag 9 december 2014

The birds and the trees..


Terwijl ik hier zit te typen, hoor ik buiten
de buurman zijn ruiten van de auto krabben,
dat is wel het betere wintergevoel..
Hoewel er volgens mij een heuse herfststorm is voorspeld..
De allerlaatste blaadjes zulle dan wel verdwijnen
van de bomen, oh die bomen hier achter in de tuin,
het is werkelijk prachtig...


Ik kijk er elke dag wel een paar keer naar,
en telkens ziet het er anders uit.
Ondanks het geraas van het verkeer richting de IJ tunnel
(en natuurlijk ook de andere kant op :)
hoor en zie je heel veel vogels in de tuin,
eksters, kauwtjes, mezen, duiven
(op zoek naar de Dam, ah nee, dat is wel heel flauw)
en het scherpe gekwetter van de parkieten...
De eerste keer dat ik er eentje zag 
dacht ik dat hij ontsnapt was, maar het blijkt
dat hier een hele parkieten kolonie zit in Amsterdam.


Hoe dat zo komt weet ik niet precies,
waarschijnlijk is er ooit eentje ontsnapt,
maar ja, dan heb je er nog eentje nodig om een nest te krijgen.
Kwamen ze elkaar toevallig tegen, zo van : ha, zeg, jee, wat leuk
of ontsnapten ze misschien samen, hoe dan ook,
er zijn er velen en blijkbaar hebben ze zich zo
aangepast dat ze ook de winter kunnen overleven.
Ik probeer al weken een foto te maken,
van zo'n wild parkietje, maar het lukt me niet.
steeds als ik ze hoorde of door het raam zag zitten,
pakte ik mijn camera, rende (soort van) naar beneden
en weg..wel zag ik heel veel andere (rare) vogels)


Totdat ik er gisteren eindelijk eentje zag,
op de kerstkrans die aan de deur van het schuurtje hangt..:)

Dat is natuurlijk niet helemaal waar,
maar de rest van het verhaal wel..

Ik wens je een fijne dag
-X-

9 opmerkingen:

  1. Hihi wat een fijn bericht weer! Fijne dag, liefs Lisanne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lieve Ingrid
    Heerlijk verhaal weer.
    Zelf ben ik ook dol op vogels. Zowel mijn voor als achtertuin hangen vol met. Voederhuisjes en nestkastjes.
    Het eerste wat ik ´s morgens doe, vaak is het nog bijna donker, is de voederhuisjes vullen met voer. Nieuwe vetbollen ophangen. Heb grote sparrenotten gevuld met vet (wel vet dat stolt uiteraard) en zaden.
    Daar hangt de taxus vol mee. Een mooi gezicht.
    Is in de winter ongeveer een dagtaakje voor me.
    Och wat kan ik genieten van het grote aanbod aan vogels die mijn tuin bezoeken. Geen parkieten.
    Ze weten de weg wel te vinden.
    Lieve groet en een fijne dag
    Nienke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. In brussel zitten ook zo van die kolonies parkieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hahaha ik hoop niet de buurman ECHT de ruiten van zijn auto heeft gekrabd ;))

    BeantwoordenVerwijderen
  5. de parkieten zijn inderdaad heel apart.
    Ik heb een tijd in Haarlem gewoond bij het Haarlemmer Hout en daar zaten ze ook. En laatst zei mijn schoonmoeder die in Purmerend woont dat zij ze ook in haar tuin heeft. Dan zit haar hele waslijn vol. Maar ook haar is het nog niet gelukt om er een foto van te schieten..

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat leuk dat eindelijk iemand ook eens iets is over de parkieten zegt. Iedere keer als we in A'dam zijn en we ze horen verbaasd het ons dat we de 'enige' zijn die dit opmerken!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hier in Vlaanderen zijn er ook veel parkieten! Het gaat zelfs zo ver dat ze opgenomen zijn onder de noemer 'tuinvogels van bij ons', kijk maar eens op de site van natuurpunt:
    http://www.natuurpunt.be/nl/biodiversiteit/vogels/halsbandparkiet_2867.aspx
    Ze vertellen er ook bij dat ontsnapte exemplaren de basis vormen van de populatie. Ik dacht ook dat ik halucineerde, de eerste keer dat ik eentje zag in de tuin! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hier in de buurt zijn veel van die parkieten. Het zijn echte schreeuwlelijken. Ze zijn geel met groen. Wij noemen ze hier (vanwege die kleuren) de Hagenezen :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Met dank voor je reactie (thank you for your thoughts)