woensdag 15 april 2015

Old craftbooks and magazines.


Vorige week kreeg ik van een Erna, een bloglezer,
zomaar twee prachtige oude handwerkbladen opgestuurd.
Echt heel erg aardig want ik ben dol op
dat soort bladen en oude handwerkboeken.
Ik weet niet of je het kan lezen maar aan het ene
blad zit een briefje geniet, dar staat op 
Beleefd verzoek:
De oplage van deze breigids is een zeer kostelijke
uitgave (wat een mooie formulering :)
en strikt voorbehouden aan dames die breiplannen
hebben, heb je dat niet (hier vat ik het even samen)
of je de gids dan wil terug sturen.. 


Ooh dat is toch heerlijk, echt... deze gids is 
nooit teruggestuurd, maar wie weet is de termijn nog 
niet verlopen en moet ik er snel iets uit gaan breien..;-)
Alle wolvoorbeelden hebben ook hele grappige 
omschrijvingen als: Mollig en keurig, de laatste
haute-mode schepping (het staat er echt)
En wat denk je van: degelijk en zuinig..
Nu ja, zoals je begrijpt kan ik me eindeloos
vermaken met dit soort oude tijdschriften en boeken..


Je kan je dan misschien ook voorstellen dat mijn hart
echt even een sprongetje maakte toen ik deze 
echt stokoude, want uit 1922, haakboeken vond. 
Zo oud zag ik ze nog niet eerder, en ze zijn fantastisch.
Wat zou ik graag even door een kiertje in de tijd
naar een vrouw kijken die door het boekje
(wat ze kocht in de stad samen met wat kluwens,
zo noemden ze dat, wol, in de handwerkwinkel)
bladert en zich afvraagt wat ze zal gaan maken;
een jakje in schelpsteek of een eenvoudig bavetje
(dat is een soort kraagje, zo aan het plaatje te zien)


Uiteindelijk besluit ze tot een ballen netje,
ooh wat zal haar dochter daar blij mee zijn..

Het ene haakboekje is nog geschreven in een oud Duits,
werkelijk, ik maak er niks van..
Wel haakte ik er wat bloemen uit en ik had 
een beschrijving gemaakt, maar toen ik het 
vanmorgen nog even nakeek zag ik dat er een fout in stond..
Gelukkig zag ik het eens een keer op tijd, haha,
dus ik zal het vandaag even verbeteren en 
dit blogbericht dan morgen vervolgen..

Ik wens je een fijne dag, 
het wordt fantastisch weer, dus ik neem even vrij
van al het photoshop werk aan mijn tekeningen
(eindeloos gepriegel om de foutjes er uit te halen)

Ik ga mijn fiets pakken en er op uit,
misschien wel even naar de stad om een kluwen wol,
net als de hakende vrouw bijna 100 jaar geleden..
-X-

15 opmerkingen:

  1. Wat omschrijf je dat weer heerlijk. Ik droom zo met je mee terug naar de vorige eeuw, toen kluwens wol en haute-mode scheppingen schering en inslag waren.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi he zo'n document uit de tijd. En gek eigenlijk dat het zo anders geschreven is dan wij dat hedentendage zouden doen, terwijl het toch betrekkelijk kort geleden was. Mijn oma had zo'n schrift kunnen hebben. Als ik jouw was zou ik er erg goed op passen zulke mooie cadeautjes uit de tijd. Voor wat betreft je plannen voor vandaag moet ik toegeven dat ik een beetje jaloers op je ben. Ik moet namelijk werken tot 18.30 uur. Dus dat mooie weer zal wel aan mij voorbij gaan! Hopelijk is het morgen ook nog goed. Ik wens je in iedergeval een fijne dag! (athomewithilona.blogspot.com)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik wens je een fijne dag! Het bloemetje uit 1922 vind ik prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtig die oude brei en haakboeken, koester ze maar.
    Ik ga vandaag verder aan het ijzeren hek verven, brrrrrrrrrr en ik heb zo'n hekel aan verven....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een echte schat die je toegestuurd kreeg! Prachtig!
    Fijne dag gewenst!
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Fijne dag ook voor jou. En een 'bavet' is hier in Vlaanderen nog altijd een courante manier om een slabbetje te benoemen :-) karen

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heerlijk! Mijn oma had ook van dit soort boeken en inderdaad ook die wolboekjes met al die proefjes. Prachtig vond ik dat als kind!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hè wat heerlijk geschreven!!! Leuk!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Geweldig die oude boeken en tijdschriften. Ik heb er ook een paar, heerlijk om bij weg te dromen hoe het ooit was.... Fijne dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik herinner me die staaltjes garen ook nog van vroeger toen ik kind was ! Ik weet alleen niet meer waar ze dan inzaten. Ook breiboekjes ?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat prachtig, zulke oude handwerktijdschriften en boeken. Geniet er van. groetjes Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heerlijk, op en top genieten. Wat leuk dat mensen je van alles toe sturen. Je maakt er ook elke keer een klein feestje van. Over 3 weken ga ik naar zuid-Frankrijk. Met vriendinnen gaan we in een week tijd alle rommelmarkten bezoeken en natuurlijk ook het Emmaus. Ik verheug me er enorm op. Ik ga kijken en zoeken naar "Ingdingen". Fijne dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat grappig om zo te lezen heo vrouwen bijna 100 jaar geleden spraken over haken en garens. Toen helemaal modern. Zo te zien haken we nu bloemen die veel weg hebben van die van toen.
    Hopelijk heb je vandaag lekker genoten van het mooie weer.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen

Met dank voor je reactie (thank you for your thoughts)