donderdag 13 april 2017

Stapels handwerk


Als ik 's avonds op de bank zit heb ik altijd een handwerkje,
dat doe ik al jaren, zo ongeveer sinds ik een puber was,
en oh joh, dat is echt lang geleden, inmiddels.
Als je alle dingen die ik gemaakt heb, kindertruitjes, 
sjaals, kabeltruien, gehaakte dekens en verzin het maar,
op een stapel zou leggen zou het een berg zijn waar je 
niet overheen kan kijken, het is maar goed dat ik dat
allemaal niet bewaard heb, ik zou het huisje niet
meer in kunnen..(het zou wel lekker zacht zijn, hierbinnen)


Wat ik maak en welke techniek ik gebruik gaat altijd
met vlagen, soms heb ik een 'bloemetjes' periode, dan heb 
ik alleen maar zin om kleine bloemetjes en blaadjes te haken
met een heel dun haaknaaldje, dan weer in dassen van
dikke wol of wantjes van dunne wol..
De laatste tijd was ik helemaal in de 'kussens breien ban'
Het begon met een kussen voor mijn dochter Judith,
gewoon leuk als cadeautje, ik maasde er ook nog wat
ruitjes op en daarna kon ik er niet meer mee stoppen..


Ik breide het ene kussen na het andere, het fijne van
breien, terwijl ik naar Netflix kijk (ik kijk altijd naar
Netflix op mijn laptop, ik heb geen televisie) is dat
ik niet naar het breiwerk hoef te kijken, ik heb blijkbaar
zoveel gebreid dat mijn handen het automatisch overnemen,
ik hoef er niet over na te denken, noch naar te kijken.


Dus ik maakte het ene kussen na het andere,
elke keer dacht ik nog eentje dan, ok nog eentje, 
nu liggen al die kussen hier op een stapel onder de tafel,
zij passen echt niet hier op de bank.
Toen ik ze op Instagram liet zien kwam de vraag of
ik ze wilde verkopen, en oh dat is een compliment,
naar als er dan gevraagd wordt naar een prijs, ga ik
echt helemaal op blanco en dan hou ik het een beetje af.
Er zit heel veel werk in, ik denk wel een uur of 12, 
het mazen en afhechten is veel werk, dan nog ongeveer
15 euro aan materiaal, dus wat vraag je daar voor?


Daarnaast zit er natuurlijk best wel eens een oneffenheidje
in want het is allemaal handwerk (ik ben geen machine;-)
Een vriendin zei; vraag 45 euro, maar dat klinkt zoveel,
ik zou me niet een kussen van dat bedrag kunnen veroorloven..
Maar als je het uitrekent aan de hand van de uren, is het
weer meer dan redelijk, nou..dit dus, allerlei overwegingen
en het komt erop neer dat ik nog geen een kussen verkocht..
Misschien moet ik gewoon over mijn schroom heen zetten
en ze gewoon verkopen, want nu liggen ze te verstoffen, haha.

Enfin, ik brei gewoon lekker door en ik wens je een 
hele fijne donderdag
-X-

14 opmerkingen:

  1. Herkenbaar....zolang ik iets van een naai-, brei- of haaknaald vast kan houden liggen er handwerkjes. Is toch heerlijk, kan me niet voorstellen languit alleen maar te liggen.....
    Moeilijk hè prijzen....sterkte ermee, de kussens zijn prachtig èn je hebt maar wat veel plezier gehad ze te maken! De beste prijs! Lekker doorbreien....
    Francisca

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik denk dat 45 Euro een prima prijs is, misschien zelfs wat aan de lage kant. Gebreide kussens die in de industrie gemaakt worden zijn natuurlijk goedkoper, maar handgemaakte kussens liggen duidelijk hoger. En zijn natuurlijk ook veel mooier. Ik zou het gewoon doen ! Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. 45€ is een prima prijs voor zo'n mooi kussen!!
    Handgemaakt is eigenlijk onbetaalbaar.
    Dus doen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ga maar eens naar een design winkel. Dan is 45 euro niks voor een handgebreide kussen! En het is ook nog iedere keer een unique exemplaar! Dus, doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Moeilijk, prijs bepalen, ik zou lager gaan. Mijn ervaring is dat mensen het al snel te duur vinden. 32,50 lijkt me beter of zelfs, 29,95. Natuurlijk is het wel 45 waard maar het verkopen voor die prijs is toch een andere zaak.......

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Misschien kun je een deal aangaan met een designwinkel, daar betalen ze die prijs wel. Als ik soms in de bladen kijk hoeveel geld men vraagt voor een gebreide deken , denk ik , ik wou dat ik dat er voor kreeg. Maar ik geef het weg als kado en daar word ik ook blij van 😊

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Gewoon doen! En aan 45 euro! Je mag best wel waardering krijgen voor het werk dat je er hebt ingestoken. Mensen die dat te veel vinden moeten het maar zelf maken dan en er zijn wellicht mensen die het er wel voor over hebben. En geraakt het niet verkocht, dan kan je het nog altijd eens aan iemand kado doen bij een verjaardag of zo.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Een handgemaakt kussen is speciaal. Die van jou zien er prachtig uit. Helaas krijg je de maaktijd nooit helemaal vergoed. Als je op Etsy kijkt kosten veel mooie gebreide kussen ook zo'n veertig euro (net eronder of net erboven). Dus 40 à 45 euro is een nette prijs. Iemand krijgt voor die prijs een heel exclusief kussen.

    Succes met de verkoop, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Je hebt dan wel een originele 'Ingtings'op je bank! Als kunstenaar zou ik mijn eigen kunstwerken ook niet kunnen kopen. We leven in een vreemde wereld, wat dat betreft. Als kunstenaars onder elkaar doen we veel aan ruilhandel, maar daar kan de kachel ook niet van branden. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik herken het probleem, ik verkoop wel, maar reken dan alleen maar het materiaal + een klein beetje winst. Dus als er 15 euro materiaal in zit, zal het zeker onder de 20 euro blijven. Mijn tijd reken ik niet, want wat moet je dan als "uurloon" gaan hanteren? Bovendien, het handwerken is mijn hobby, maar ik maak meer dan wat ik zelf kan gebruiken, daarom is het fijn als ik het kan verkopen, dan krijg ik het geld van het gebruikte materiaal weer terug, en kan ik daarmee weer een volgend project starten.

    Wat ik niet goed begrijp: je schrijft dat je je niet een kussen van 45 euro kunt veroorloven. Maar je hebt 5 kussens op de foto staan, als je daar per stuk 15 euro aan materiaal in hebt gestopt, zit je op 75 euro, en daarvoor heb je dan weliswaar 5 kussens, maar die maakte je toch oorspronkelijk "zomaar", niet voor de verkoop?
    Of begrijp ik niet goed wat je schreef?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Goede redenatie naar de 45 euro. Het zijn wel echte Ingthings! En ze kunnen altijd nog in de uitverkoop ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik snap je probleem helemaal! Als fotograaf moest ik ook eens een prijs bepalen 😳 Dat heb ik 1x gedaan en nu fotografeer ik alleen nog voor mijn plezier 😊 Maar €45,- is een prima prijs, zeker voor handgemaakt. In winkels als h&m vragen ze vaak ook al €25,- voor een kussen en die zijn zeker NIET fair trade!

    Succes met het prijsbepalen, misschien moet je het gewoon uitproberen ...

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik vind 45€ een heel correcte prijs. Uurloon kan je bij handwerk niet rekenen, dus op vele websites lees je dat je de materiaalkost x 3 moet doen. Dus in dit geval ongeveer 15€ materiaalkost x 3 en dat is dan 45€. Heel normaal, ik zou niet twijfelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Oke, een beetje mosterd na de maaltijd misschien dit berichtje. En misschien ben je inmiddels al wel alle kussen kwijt voor 45 euro. ;-) Soms kruip ik twee weken gewoon niet achter de computer en check ik mijn mail op de telefoon. Dan lees ik ineens al je berichtjes die ik gemist heb achter elkaar (beginnend bij de oudste) en ben ik na het lezen helemaal in de Ing-things mood. :-))

    Maar ik vind dat je kussens zeker het bedrag waard zijn. Want draai het nu eens om. Jij maakt iets moois. Jij kan dat. Maar veel mensen kunnen dat niet. Maar hebben wel het geld om veel voor dat moois uit te geven. Voor jou is het niet perfect. Maar voor iedereen die niet kan handwerken is het juist schitterend. Handgemaakt. Met grafisch design. (echt hoor zo noemen ze een ruitjespatroon tegenwoordig.)

    En dan even praktisch: jouw schoorsteen in je snoephuisje moet komende winter (al is die nog zo ver weg) toch gewoon weer kunnen roken. Je hebt het letterlijk gewoon verdiend.

    Groetjes, Clarisse

    BeantwoordenVerwijderen

Met dank voor je reactie (thank you for your thoughts)