maandag 22 januari 2018

Speldenkussen


Toen ik klein was, en ook nog wat groter, wilde ik 
mode ontwerpster worden, als men aan mij vroeg,
(dat wordt vaak gevraagd aan kinderen, al jaren
vraagt niemand dat meer :-) wat ik wilde worden
zei ik dat met volle overtuiging, hoewel ik misschien
geen idee had wat je dan precies zou gaan doen.
Iets met met mooie jurken tekenen en ze dan maken,
dat leek mij echt fantastisch, ik tekende graag en ik
vond het meest interessante wat we in huis hadden, de
naaidoos van mijn moeder en de stapel lapjes die
in een mand erbij stonden, daar speelde ik het liefst mee.
Ik naaide kleertjes voor mijn beer, die natuurlijk
nooit goed pasten en later voor de enige Barbie die 
ik ooit kreeg, mijn dierbaarste bezit..


Afgelopen vrijdag kwam ik de naaidoos van mijn moeder
tegen, toen ik die opende keek ik zo even terug in 
de tijd, alsof ik zomaar weer even zeven jaar was..
Ik kreeg er weer hetzelfde warme gevoel van.
De naaidoos kreeg zij als kind, hij werd gemaakt door de 
 man van haar zus (die jaren ouder was) een timmerman,
haar naam staat in hout uitgesneden op de deksel.
 Het speldenkussen herkende ik meteen, ik vond toen
dat de mevrouw er op er zo mooi uitzag en dan de bandjes..
Die werden gebruikt om mijn jurken te versieren en soms
bleef er een klein stukje over wat ik mocht gebruiken.
Ik ben nooit mode ontwerpster geworden, maar als je
nu aan mij zou vragen wat ik zou willen worden
als ik groot ben, dan zou ik zeggen....juist!

Ik wens je een fijne dag
-X-

9 opmerkingen:

  1. Mooie herinneringen! Koester ze.
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauw, prachtig en waardevol!! En heel herkenbaar... Suzan

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geweldig, die bandjes, heel zuinig bewaren.
    Voor mij zijn oude naaidozen echte schatkisten!
    Groetjes, Betsy

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Naaidozen zijn prachtig.
    Daar zit soms een heel leven in.
    Ik heb een naaidoos van mijn overleden zusje gekregen. Hij stond in de kast.
    Maar door jou bericht heb ik hem tevoorschijn gehaald en in gebruik genomen. Groet Anneke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Via mijn zusje kreeg ik wat naaigerei van haar overleden buurvrouw (93 jaar). Echt zo leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een dierbaar bezit en fijne jeugdherinnering! X

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Die staat toch wel te pronken in je huisje? Wat een prachtherinnering! Liefs, Angelique

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Een naaidoos vol met gebruikte en ongebruikte spullen, vol met herinneringen. Dat maakt een oude naaidoos zo mooi en waardevol.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik lees dit en ruik in gedachten de geur die je ruikt als het houten deksel open gaat bij de naaidoos van mijn moeder

    BeantwoordenVerwijderen

Met dank voor je reactie (thank you for your thoughts)